V dôsledku globálnej neistoty a narastajúcej nedôvery v ekonomickú stabilitu štátov rastie cena zlata. Hovorí sa, že zlato je „bezpečný prístav“ pre investorov. No v krajine, kde deti potrebujú istotu, oporu a starostlivosť, sa zlato nedá použiť ako prikrývka. Deti potrebujú systém, nie sejfy.
Konsolidačné opatrenia štátu, ktoré majú za cieľ znižovať verejný dlh a stabilizovať rozpočet, sa neraz dotýkajú sociálnej oblasti. A práve tu sa dostávame k bodu, kde čísla narážajú na človeka. Keď sa šetrí na inklúzii, na poradenstve, na psychológoch, na terénnych službách, neznamená to len menej minút v Exceli. Znamená to dieťa, ktoré nebolo vypočuté. Rodiča, ktorý nevládze. Učiteľku, ktorá horí.
Dohovor OSN o právach dieťaťa, ktorý Slovenská republika ratifikovala, hovorí jasne:
- Čl. 3: Vo všetkých rozhodnutiach týkajúcich sa detí musí byť prvoradým hľadiskom ich záujem.
- Čl. 4: Štát má povinnosť zabezpečiť práva dieťaťa dostupnými prostriedkami.
- Čl. 23 a 24: Deti so zdravotným postihnutím majú nárok na osobitnú starostlivosť a právo na inkluzívne vzdelávanie.
Kde v tom všetkom je dieťa s autizmom, ADHD, alebo nevidiace dieťa v pestúnskej starostlivosti? Kde je jeho „bezpečný prístav“, keď nie v sieti podporných opatrení, ktoré majú byť samozrejmé?
Mnohé rodiny, ktoré sú poručníkmi alebo pestúnmi detí so zdravotným postihnutím, denne zápasia s odmietaním, nepochopením a nezáujmom. Často čelia návrhom na umiestnenie dieťaťa do špecializovaného zariadenia namiesto toho, aby im bol poskytnutý systém podpory v prirodzenom prostredí. Ako keby bolo jednoduchšie vzdať sa dieťaťa, než ho podporiť.
Predtým než si povieme, že sa to „inak nedá“, pozrime sa pravde do očí: ak ako spoločnosť pripustíme, že deti s postihnutím sú bremenom, ktoré treba presunúť, izolovať alebo vytlačiť na okraj, stávame sa pokračovateľmi civilizácií, ktoré takéto deti kedysi hádzali zo skalnatých útesov. Možno to dnes robíme potichu – rozhodnutiami, ktoré obídu záujem dieťaťa, alebo rozpočtami, ktoré na nich nemyslia – ale princíp zostáva rovnaký.
Cena zlata rastie. Ale skutočné zlato žije v rodinách, ktoré sa starajú o deti s náročnými potrebami. V učiteľoch, ktorí sú ochotní všímať si viac. V psychológoch, ktorí pracujú aj po pracovnej dobe. V rozhodnutiach, ktoré kladú dieťa nad rozpočet.
Lebo krajina, ktorá investuje do detí, investuje do vlastnej budúcnosti. A krajina, ktorá šetrí na deťoch, raz získa presne to, čo zasiala.
Zamyslime sa nad logickou postupnosťou.Ak máme... ...
Celá debata | RSS tejto debaty